Digitaalisen markkinoinnin syntilista

4.4.2017, Petteri Saari

Markkinointikeinoja ja –kanavia on nykyään niin paljon, että joskus jopa ammattilainen on pää pyörällään eri mahdollisuuksista. Kaikessa ei kuitenkaan tarvitse olla mukana. Digitaalisen markkinoinnin pieni syntilista auttaa digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa alkuun.


Synti 1. Kotisivut ovat vanhentuneet tai niitä ei ole

Yrityksen kotisivu on nykyaikaisen markkinoinnin peruskivi. Kotisivuilla sisällön merkitys on huikea – tekniikka on toissijaista. Tekniikan osalta on tärkeintä, etteivät huonosti toimivat sivut karkota asiakkaita. Oleellinen ja mielenkiintoinen sisältö auttaa ihmisiä löytämään yrityksen kotisivut, sillä hakukoneiden tarkoitus on tarjota käyttäjille mahdollisimman hyvää sisältöä.

Huolehdi kotisivuillasi vähintään näistä:

  • Sivujen täytyy toimia mobiililaitteilla, koska verkkoa käytetään enemmän puhelimilla kuin tietokoneilla.
  • Heti sivuille saavuttaessa pitää tulla selkeästi esille, kuinka palvelusi ja tuotteesi ratkaisevat sivulla vierailijan tarpeet
  • Sivuilta pitää löytyä helposti tarvittavan ihmisen yhteystiedot

Synti 2. Yritys ei käytä laskeutumissivuja

Jos yrityksellä on meneillään esimerkiksi uuden palvelun lanseeraus tai kampanja, on parempi luoda sille erillinen laskeutumissivu kuin ohjata vierailija eksymään etusivulle. Laskeutumissivulle ohjataan vierailijat uutiskirjeestä, somesta, lehtimainoksista, Google-mainoksista ja bannereista. 

Älä päästä vaivalla kotisivuillesi saamaasi ihmistä karkuun saamatta edes yhteystietoja jatkomarkkinointia ja myyntiä varten. Ihmiset eivät helpolla anna yhteystietojaan. Anna  yhteystietojen vastineeksi jotain mistä ihmiselle on hyötyä, esimerkiksi e-kirja tai opas. Euron ämpäritkin toimivat aina.

Hyötysisällöt toimivat myös myynninedistäjinä ja parantavat yrityksen hakukonelöydettävyyttä! Ammattikirjoittajamme voivat auttaa hyötysisältöjen suunnittelussa ja tekemisessä. 

Synti 3. Yritys on some-näkymätön

Jotta kotisivuillesi vaivalla tekemä sisältö ei menisi hukkaan, kannattaa ihmisiä houkutella sivustolle sosiaalisen median kautta. Some on tehokas ja edullinen markkinointikanava, kun sitä osaa hyödyntää. Etenkin kuluttajamarkkinoinnissa some on loistava väline, sillä se mahdollistaa tehokkaan mainonnan kohdentamisen juuri oikealle kohderyhmälle.

Tiesitkö, että somea voidaan hyödyntää tehokkaasti uudelleenmarkkinoinnissa? Esimerkiksi kotisivujesi vierailijoille voidaan uudelleen mainostaa tuotteitasi tai palveluitasi.

Jos et koe olevasi some-markkinoinnin ammattilainen luonnostaan, voimme auttaa sinut alkuun kouluttamalla tai tarvittaessa hoitaa kaiken sisällöntuotannosta päivityksiin puolestasi. 

Synti 4. Yritys on verkossa passiivinen, eikä käytä chat -palvelua

Chat-palvelu mahdollistaa asiakkaiden hihasta tarttumisen, samalla tavalla kuin kivijalkakaupassa kysytään tarvitseeko asiakas apua. Verkossakin pätee sääntö, että parhaiten asiakasta palveleva tekee kaupat.

Erilaisia chat-palveluita on pilvin pimein ilmaisista kuukausimaksullisiin. Pelkäätkö kuitenkin, ettei teillä kukaan ehdi vastata chat-asiakkaille? Ei huolta. Kun chat-palvelija ei ole paikalla, voi palvelun laittaa pois päältä tai muuttaa yhteydenottolomakkeeksi. Palvelun voi myös ulkoistaa.

Autamme valitsemaan sopivan chat-palvelun ja hyödyntämään sitä tehokkaasti.

Synti 5. Yritys ei pidä yhteyttä, eikä julkaise uutiskirjettä

Uutiskirjeellä pidät yrityksesi nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden mielessä. Uutiskirje otetaan mielellään vastaan, kun tilaaja saa siitä kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa. Pelkillä tarjoushinnoilla ei siis kannata uutiskirjettä täyttää. Hyvä uutiskirje erottuu myös mielenkiintoisella otsikolla ja se huomataan sähköpostitulvan keskelläkin.

Uutiskirjepalveluun voi tehdä erilaisia vastaanottajalistoja, jolloin sisältöä voi suunnitella erilaisille kohderyhmille. Sähköpostiosoitteiden kerääminen onnistuu esimerkiksi kotisivuille luotavalla lomakkeella tai asiakasrekisteristä.

Ohjelman statistiikasta näet, kuka on lukenut tai klikannut linkkejä uutiskirjeessä. Näin tiedät heti, kuka on ollut uutiskirjeesi sisällöstä kiinnostunut ja keneen kannattaa ottaa yhteyttä. Esimerkiksi Mail Chimpin ilmainen versio sisältää jo kaikki tärkeimmät ominaisuudet. Autamme tarvittaessa uutiskirjekampanjoiden luomisessa.

Teksti: Petteri Saari


Jätä yhteydenottopyyntö