Kasvuyrityksen kipupisteet markkinoinnissa

12.5.2017 Marita Vuorinen

Miksi sinunkin yrityksen kannattaa markkinoida erityisesti silloin kun toiminta on kasvusuunnassa? Moni yritys kaipaisi markkinointikumppania avukseen. Hyvän kumppanin tunnistaa siitä, että se maksaa vähemmän kuin tuottaa tulosta.


Miksi sinunkin yrityksen kannattaa markkinoida erityisesti silloin kun toiminta on kasvusuunnassa?

Vietin kolme mielenkiintoista päivää Kauppakamarin järjestämän KasvuOpen-tapahtuman kiitoradoilla Oulussa, Kokkolassa ja Kauhajoella sparraten kasvuloikkaa tavoittelevia yrityksiä erityisesti markkinoinnin näkökulmasta.

Kaikkiaan mukana oli 45 yritystä, joista sain tutustua tarkemmin 15 yritykseen. Yritysten toimialat vaihtelivat hoivapalveluista ohjelmistotuotteisiin, eniten mukana oli kuitenkin metallialan pk-yrityksiä. Yritysten osaaminen markkinoinnin suhteen vaihteli laidasta laitaan.

Näiden päivien pohjalta kokosin yleisiä havaintoja kasvuyritysten kipupisteistä markkinoinnissa: 

1. Tuotekehitykseen on investoitu suuria summia rahaa, mutta markkinointi nähdään monesti vielä (pienenä) kulueränä - eikä osana investointia.

2. Viestintä on tehty insinööriltä insinöörille. Esitellään koneita, teknologiaa ja teknisiä tietoja, ei niinkään asiakkaiden käyttökokemuksia ja hyötyjä, joita laitteet ovat heille tuoneet.

3. Markkinointia tehdään ad hoc – periaatteella ja kokeillaan erilaisia kanavia tai kampanjoita satunnaisesti. Kasvuyritykselle on kuitenkin kriittistä tehdä kasvustrategiaa tukeva markkinointisuunnitelma ja toteuttaa sitä systemaattisesti. 

4. Kotisivut on tehty kertaalleen, mutta niitä ei päivitetä, eikä niiden sisältö ei uudistu säännöllisesti. Hakukoneet vaativat kuitenkin tuoretta tietoa ja löydettävyys paranee oleellisesti oikeinkirjoitetuilla teksteillä.

5. Markkinoinnin vaikuttavuudesta ei ole tietoa, vaikka mittaaminen erityisesti digitaalisissa kanavissa on tänä päivänä helppoa. Asiakkaille voi rakentaa ostopolkuja ja maalisivuja, joiden avulla nähdään mikä toimii ja mikä ei, ja säätää sisältöjä niiden mukaan. 

Moni yritys kaipaisi markkinointikumppania avukseen. Hyvän kumppanin tunnistaa siitä, että se maksaa vähemmän kuin tuottaa tulosta - kannattaa kokeilla meitä.

KasvuOpen Pohjanmaan kiitoradan voittajaksi valittiin 11.5.2017 Merius Oy, kuvassa toimitusjohtaja Hannu Sarja 

KasvuOpen Pohjanmaan kiitoradan voittajaksi valittiin 11.5.2017 Merius Oy, kuvassa toimitusjohtaja Hannu Sarja


Jätä yhteydenottopyyntö