Kuinka käyttää somea myyntityössä?

16.10.2017 Marita Vuorinen

Kannattaako sosiaalista mediaa käyttää myyntityössä? Kuinka some voi edistää liidien saamista? Kuinka toteuttaa B2B-markkinointia ja -myyntiä somen avulla?


Käynnistimme elokuussa social selling- kokeilun. Tarkasti ottaen kyse ei ole pelkästään somessa tapahtuvasta myynti- ja markkinointityöstä vaan monikanavaisesta viestinnästä jonka avulla tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita.

 Aiemmin teimme samoin kuten varmaan kaikki B2B-markkinoilla toimivat yritykset: haimme liidejä erilaisin keinoin, soitimme, lähetimme sähköpostiviestejä ja sovimme tapaamisista. Fokus oli suppilon alkupäässä eli kuinka saada mahdollisimman paljon liidejä joista jokunen poikisi tilauksen putken loppupäässä.

Nyt lähdimme liikkeelle siitä mitä uusia yrityksiä voisimme palvella parhaiten ja käytimme aikaa siihen, että tunnistimme oikeita uusia yrityksiä jotka hyötyisivät meidän palveluistamme eniten.

Seuraavaksi mietimme miten vakuuttaa näiden yritysten ihmiset siitä, että he todellakin tarvitsevat meitä. Hankimme tietoa toimialasta, kirjoitimme blogeja, jaoimme somessa toimialan uutisia, menimme tilaisuuksiin joissa nämä yrityksetkin käyvät, verkostoiduimme yrityksen eri ihmisiin ja koitimme tavoittaa heitä erilaisilla viesteillä eri viestintäkanavissa.

Keskityimme pienempään määrään potentiaalisia asiakkaita ja teimme suuren määrän omia toimia saavuttaaksemme heistä jokaisen. Liidien määrästä siirryimme niiden laatuun.

Myös viestien sisältö poikkeaa oleellisesti aiemmasta. Emme tarjoa mitään konkreettista vaan keskitymme herättämään ajatuksia, kertomaan uusia näkökulmia, esittelemään omaa osaamistamme ja jakamaan onnistumisiamme esimerkkien avulla.

Koska tällainen lähestymistapa ei tuo pikavoittoja voin kertoa myyntituloksista vasta myöhemmin. Välietappina olen saanut sovittua tapaamisen niihin viiteen uuteen yritykseen jotka asetin itselleni tavoitteeksi kuukauden ajanjaksolla.

 Bonuksena vielä se, että tämä on minusta oikein kiva tapa toimia!Social Selling is fun

Teksti:  Marita Vuorinen

 

 


Jätä yhteydenottopyyntö