Kuntamarkkinoinnin kukkasia

8.8.2017 Marita Vuorinen

Kannattaako kunnalle rakentaa brändiä? Kannattaako kuntaa markkinoida? Kannattaako kunnan maksaa markkinoinnista ammattilaisille? Kuinka paljon? Näitä kysymyksiä on pohdittu viime aikoina esim. Keskipohjanmaa-lehdessä (31.7.2017).


Creamedia toteutti viime keväänä Nivalan kaupungille uuden ilmeen ja auttoi kaupunkia tekemään markkinoinnin ja viestinnän suunnitelman uuden strategiansa jalkauttamiseksi. Työn tuoksinassa tein luotauksen Suomen kuntamarkkinoinnin tilaan ja trendeihin. Tässä joitakin ajatuksia joita minulle heräsi markkinoinnin ammattilaisena.

Kannattaako kunnalle rakentaa brändiä?

Brändi tarkoittaa niitä mielikuvia joita ihmisten mielissä syntyy, haluttiinpa niitä tai ei. Kyse on pikemminkin siitä ovatko mielikuvat oikeita vai vääriä, tai onko niitä lainkaan. Yksinkertaistaen: jos kunnalla on olemassa olevia vahvuuksia joiden avulla halutaan lisätä kunnan vetovoimaisuutta, niin totta kai niitä kannattaa tuoda esille. Brändin rakentamisen sijaan puhuisin itse mielummin markkinointiviestinnästä, jotta ei syntyisi vääriä käsityksiä keinotekoisten mielikuvien luomisesta.

Esimerkkinä käy vaikkapa Kouvolan betonihelvetti-kampanja, jossa kaupungin mielikuvia tutkittiin ja löydettyjen negatiivisten mielikuvien rinnalle tuotiin positiivisia. Huomiota haettiin itseironian keinoin. Negaation kautta markkinoimisessa on riskinsä, mutta tällä kertaa onnistuttiin. Kampanja sai kunniamaininnan kuntamarkkinointikisassa vuonna 2016.

Kannattaako kuntaa markkinoida?

Kannattaa, jos se tukee kunnan strategiaa. Jos kunnan päättäjillä on näkemyksiä ja tavoitteita kunnan kehittämiseksi, niin muutos vaatii usein viestintää. Tavoitteista riippuu mikä on viesti ja mille yleisöille se kannattaa kohdentaa. Jos tavoitteena on esimerkiksi uusien työpaikkojen luonti, niin kohdennetulla viestinnällä voi houkutella  uusia yrityksiä kuntaan. Jos taas halutaan uusia asukkaita, niin some on oiva kanava. Somen hälinässä erottautuminen on tärkeää, mutta ei sisällön kustannuksella.

Esimerkiksi sarkasmilla voi saada huomiota, mutta minkälaisia mielikuvia Puolangan pessimistipäivät -video muutoin herättää? Puolangalla on hauskoja, huumorintajuisia ihmisiä ja kiva meininki? Vai että Puolanka on ankea paikka jonne en haluaisi mistään hinnasta? Sarakasmi on vaikea laji. Itse lähtisin liikkeelle positiivisemmasta viestistä. Katso itse.

Kannattaako kunnan maksaa markkinoinnista ammattilaisille?

Kallein tapa markkinoida on ampua sinne tänne, silloin tällöin ja mitä sattuu. Tuloksia tulee pitkällä tähtäimellä, kun markkinointia tekee suunnitelmallisesti ja johdonmukaisesti. Erityisen tärkeää on päivittää kunnan viestintäkanavat digitaaliseen aikaan ja päättää mitä tehdään verkkosivuilla, mitä sosiaalisessa mediassa, mitä videoilla, blogeilla. Siihen tarvitaan ammattilaisia apuun. Mutta mistä kannattaa maksaa ja kuinka paljon?

Aloitetaan siitä pitääkö kunnalla olla slogan. Minun mielestäni kyllä, jos se on kaupungille uniikki, positiivinen ja mieleenpainuva - mutta muuten sitä ei välttämättä tarvita. Esimerkiksi Kalajoen hiekat olisi mielestäni loistava slogan joka tulee monelle mieleen sävelmän kera. Muistatko muuten mikä on kaupungin virallinen slogan? Piirun verran parempi, joka sopisi jokaiselle itsetuntoiselle kaupungille Suomessa. Ja nämä jäävät varmasti helposti mieleen, mutta mielleyhtymä on kyseenalainen: Ihan Vantaasta. Kiss my Turku.  Itse en näistä maksaisi, ja tässä on muutama muu.

Se mistä maksaisin on

  • markkinointi- ja viestintäsuunnitelma sisältäen sisältösuunnitelman digitaalisiin kanaviin
  • tapahtumien ja muiden kampanjoiden toteutus sisältäen sisällöntuotannon sosiaaliseen mediaan
  • visuaalinen ilme, joka on erottuva, ajaton, yhtenäinen ja toimii myös digitaalisissa kanavissa

Visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat logo, värit, graafiset elementit ja kuvamaailma luovat vahvoja mielikuvia ja ovat perusta kaikelle viestinnälle. 

Kuinka paljon visuaalinen ilme sitten maksaa?

Toinen alla olevista logoista maksoi graafisine ohjeistuksineen 200 000 euroa, toinen murto-osan siitä. Huomaatko eron? Meiltä saa muuten sen edullisemman. Jo muutamalla kymppitonnilla saa perusasiat hyvään kuntoon.

Nivalan kaupungin uusi logo, Helsingin kaupungin uusi logo

Teksti:  Marita Vuorinen

 

 


Jätä yhteydenottopyyntö