Mitä diginatiivit miettivät mainonnasta?

9.5.2017

Meitä Creamediassa kiinnostaa loputtomasti niin asiakkaiden kuin yleisöjenkin ajatukset. Haluamme tietää, mitä vaikuttava mainonta ja viestintä on heille. Kuuntelimmekin tarkkaan kun vieraanamme oli Kalajoen lukiolaisia.


  1. Tuo aina sosiaalisen median kanavat näkyvästi esiin, ja linkitä suoraan niihin aina, kun mahdollista.
  2. Ota Snapchat haltuun, jos kohderyhmäsi on alle 20-vuotiaat.
  3. Kun julkaiset someen, muista kuvat ja videot, pelkkää tekstiä tai kuivaa linkkiä ei huomaa kukaan.
  4. Seuraa Twitterin trendaavia juttuja ja käytä niiden kanssa samoja hashtageja eli aihetunnisteita, jos aiheeseen sopii.
  5. Herätä mielenkiinto viidessä sekunnissa. Kerro myös, mitä on tulossa ja ole esillä säännöllisesti.

Nämä ovat 16 – 18 -vuotiaiden Creamedian vieraana käyneiden lukiolaisten mielestä tärkeitä asioia, kun viestitään heidän ikäryhmälleen. Sosiaalinen media, eri sisältömuodot ja nopeus korostuvat.

Tarkkanäköinen ryhmä esitti myös todella hyvä kysymyksiä, joista tässä muutama vastauksineen:

Kauanko markkinointisuunnitelman tekoon kestää, ja tarvitaanko siihen paljon ihmisiä?
Suppean suunnitelman voi tehdä päivässäkin, mutta parhaimmillaan aikaa käytetään enemmän, ja suunnitelmaa pohditaan useamman henkilön voimin. Mitä laajempi kirjo kanavia halutaan ottaa käyttöön ja mitä moninaisempia kohderyhmiä tai segmenttejä asiakkaalla on tavoiteltavanaan, sen enemmän aikaa suunnitelman tekoonkin menee. Creamedia tekee markkinointisuunnitelmia usein työpajan pohjalta, useamman tapaamisen ja ryhmätyöskentely keinoin, jotta niistä saadaan varmasti asiakkaan tarpeet täyttäviä.

Tekeekö Creamedia mainoksia, jotka pomppaavat ruudulta esiin, ja saadaanko siitä palautetta?
Creamedia toteuttaa myös banneri- ja digimainontaa. Ilman muuta teemme myös pop-up-mainoksia, jos asiakkaat niitä tilaavat. Näitä mainosmuotoja on tarjolla varsin useilla mediasivustoilla, myös alueellisesti tutulla KP24-sivustolla. Pop-up -mainosten palaute menee useimmiten sivuston ylläpitäjälle. Ne ovat tavallista aggressiivisempi mainonnan keino, joten joitakin se voi ärsyttää, mutta huomioarvo niillä on loistava. Tässäkin asiassa sisältö ratkaisee.

Voiko mainostaa liikaa tai niin, että se aiheuttaa vastareaktion?
Nokkela kysymys! Jos mainostaa hyvin, ei voi mainostaa liikaa. Creamedia auttaa tässä. Mainontaa kannattaa tehdä eri keinoin ja eri kanavissa, jolloin vältetään tuuttaamiselta tuntuva toisto. Kohderyhmän ymmärtäminen on avain, ja kun se on kirkastettu, niin eri sävyt ja keinotkin löytyvät. Mainostamista voi tehdä ammattilaisen kanssa hyvin monella tavalla: sisältömarkkinointi on hienovarainen tapa tuoda myös hyötytietoa, mielikuvamainonta toimii esimerkiksi kuvan ja videon avulla, tarjoukset, tapahtumat ja kampanjat ovat puolestaan tehokas tapa olla ajassa kiinni… Sopivan kombinaation löytyessä yritys tai palvelu voi olla paljonkin esillä ilman, että se kyllästyttää tai ärsyttää.


Jätä yhteydenottopyyntö