Tavoitteena onnistunut painotuote - Vinkkejä suunnitteluun

5.7.2017, Elina Korpiaho

Vaikka digi jyllää julkaisumaailmassa, perinteisillä printtituotteilla on yhä vahva jalansija erilaisessa tiedonvälityksessä. Useimmat kokevat paperille painetun tuotteen bittiversiota ihmisläheisempänä vaihtoehtona. Painotuotetta suunnitellessa sinun kannattaa miettiä tarkkaan, miten saat viestisi mahdollisimman tehokkaasti perille nykypäivän informaatiotulvassa.


Viestin pitää kiinnostaa

Muista, että julkaisusi on aina pohjimmiltaan viesti. Mieti, mitä haluat kertoa lukijalle, minkälaisen viestin lähettää. Julkaisun erilaiset elementit – teksti, kuvat, grafiikka, värit, muodot, paperilaatu – välittävät viestiäsi.  Jokaisen elementin käytölle pitäisi löytyä perustelu, ja niiden tulisi tukea haluamaasi viestiä. Pyri mahdollisimman selkeään kokonaisuuteen.

Tuotteen koko

Pohdi käyttötarkoitusta ja sitä, miten saisit tuotteesta mahdollisimman helppokäyttöisen. Entä voisitko formaatin (painotuotteen koon) avulla lisätä huomioarvoa? Sivumäärältään laajojen tai painosmäärältään suurten tuotteiden suhteen on todennäköisesti järkevintä suosia paperistandardien mukaisia kokoja. Huomioi myös mahdolliset jakelun aiheuttamat rajoitteet.

Teksti

Pidä huoli, että teksti on sujuvaa, napakkaa ja kansantajuista. Tärkeää on huomioida, että jutun alku (otsikko ja ensimmäiset virkkeet) ovat sellaisia, että ne herättävät mielenkiinnon. Lukijan kiinnostus ei välttämättä säily ylipitkän tekstin loppuun saakka, jos hän ylipäätään edes viitsii alkaa sitä lukemaan. Merkkimäärissä laskettuna yli 3 000 merkin kirjoitus on jo pitkä (tässä blogitekstissä on 3 000 merkkiä). Asiantuntija- tai käyttäjäkommentit tekstin ohessa lisäävät luotettavuuden tunnetta ja tekevät juttukokonaisuudesta mielenkiintoisemman.

katse

Kuvat

Koska lukija tulkitsee sivun sisällön aina ensin kuvien kautta, on niiden valinta ensisijaisen tärkeää. Hyvin valittu kuva tukee tekstiä ja antaa sille painoarvoa. Ihannetilanne on se, että voit palkata ammattikuvaajan. Jos budjetti ei sitä salli, voit miettiä olisiko kuitenkin järkevämpää käyttää kuvapankkien tai -toimistojen kohtuuhintaisia kuvia huonojen omien otosten sijaan. Entä olisiko piirroskuvitus sinun tapauksessasi sopiva vaihtoehto? Lukijan katse hakee luontaisesti sivulta ihmiskasvoja - suosi sen vuoksi kuvia, joissa ei ole pelkästään tuotteita tai maisemia.

Pisteeksi i:n päälle

Hyödynnä erikoistekniikoita. Esimerkiksi kohdelakkaus (korostaa haluttuja elementtejä, voi olla mattamainen tai kiiltävä), foliopainatus tai preeglaus voivat antaa tuotteellesi loppusilauksen, joka herättää kiinnostuksen ja vahvistaa vaikutelmaa laadukkuudesta.

erikoispainotekniikat

 

Meillä Creamediassa näitä asioita ajattelee ja toteuttaa päivittäin joukko alan ammattilaisia. Ota rohkeasti yhteyttä , niin suunnitellaan yhdessä onnistunut painotuote juuri sinun viestiäsi välittämään.


Jätä yhteydenottopyyntö