Vaikuttavat sanat eivät synny itsestään

30.5.2017 Annika Tiitto

Voisin hyvin aloittaa tämän tekstin lausahduksella: ”Jo Antiikin Kreikassa…”, mutten aloita, koska se sotisi kaikkia puheen pitämisen sääntöjä vastaan. Jo Antiikin Kreikassa ymmärrettiin kuitenkin, että puhuminen ja vaikuttavan tekstin kirjoittaminen ovat taitolajeja, joissa on pakko kehittyä pärjätäkseen.


Sanoilla ja puhetavalla on valtava merkitys yrityksen viestinnässä, sisältömarkkinoinnissa, markkinoinnissa ja myynnissä. Jos et jaksa kaivaa esiin Aristoteleen runousoppia ja päntätä sieltä ethosta, logosta ja pathosta, voit lukea kokoamamme yksinkertaiset vinkit, jotka pätevät esimerkiksi myyntipuheeseen ja sisältömarkkinointiin.

Erotu massasta

Silloin 2000 vuotta sitten oli tori, jolla seisoi yksi puhuja ja koko väkijoukko kuunteli vain tätä puhujaa. Nykyään väkijoukko lähettäisi tekstareita, selaisi uutisia ja kuuntelisi samalla radiota. Ihminen saa jatkuvasti erilaisia viestejä eri kanavia pitkin, joten sinun on erotuttava massasta, jotta saat äänesi kuuluviin ja jäät mieleen.

Kunnioita kuulijaa

Olipa kuulijasi sitten asiakkaasi, yhteistyökumppanisi tai vaikka pomosi, sinun on tunnettava hänet hyvin. Kun tiedät, kenelle puhut, puhut todennäköisesti enemmän asiaa. Ja muista, että sinä et ole tähti, vaan kuulijat ovat aina sinua ylempänä ja olet täysin heidän käytettävissään.

Tavoittele jotakin

Puheella on aina oltava tavoite, sillä muuten siitä ei ole mitään hyötyä. Esimerkiksi poliittisen puheen tarkoitus on saada lisää ääniä ja sisältömarkkinoinnin tarkoituksena on saada aikaan myyntiä. Kerro yleisölle siis heti alkuun, miksi heidän kannattaa kuunnella juuri sinua. Voit sanoa esimerkiksi näin: ”Yhden sisältömarkkinointiartikkelin avulla tavoitatte 10 000 uutta kuluttajaa.”

Pidä yllä mielenkiintoa

Älä anna kuulijoidesi nukahtaa kesken puheesi. On monta keinoa herättää kuulijat horroksesta. Kerro tarina ja laita ihmiset nauramaan, sillä tarinat ja vitsit koskettavat ja jäävät mieleen. Vaihtele puheesi rytmiä eli käytä eri pituisia lauseita, pidä luovia taukoja ja esitä retorisia kysymyksiä. Päivitä aina välillä kuulijoille, mitä on käsitelty ja mistä seuraavaksi puhutaan.

Valitse sanasi tarkasti

Kaikille hienoille sivistyssanoille on suomenkielinen vastineensa. Olemme Suomessa, joten puhu suomea. Muista myös, että sanoilla on eri merkityksiä: esimerkiksi sana ”kissa” tarkoittaa jollekin pikkulintuja tappavaa petoa ja jollekin toiselle kehräävää ystävää. On täysin eri asia puhua esimerkiksi mediamaksusta kuin Yle-verosta.

Päivitä aineistosi

Jos asiasi on sinulle tärkeä, päivität aineistosi jokaista asiakasta ja yleisöä varten etkä näytä mekaanisesti samaa Power Pointia. Jos vain toistat aiemmin tekemääsi esitystä, kuulostat papukaijalta, joka ei välitä yhtään siitä mitä sanoo.

Jännitys on hyväksi

Muista siis Mark Twainin viisaat sanat: ”On kahdenlaisia puhujia. Niitä jotka jännittävät ja niitä jotka valehtelevat.”

 

Retoriikan tutkija Kenneth Burke kirjoitti kerran näin: ”Jos ihmiset ymmärtäisivät täydellisesti toisiaan tai olisivat toisistaan täysin erillisiä, retoriikkaa ei tarvittaisi”. Tällaista muutosta ei kuitenkaan tule koskaan tapahtumaan. Siksi me autamme sinua luomaan vaikuttavaa tekstiä ja nostamaan esiin yrityksesi parhaat puolet. Ota yhteyttä meihin täällä.


Jätä yhteydenottopyyntö