Viisi vinkkiä yrityksen sometukseen

16.11.2017 Marita Vuorinen

Yritykset panostavat markkinoinnissaan someen, sillä se koetaan nopeaksi ja edulliseksi tavaksi tavoittaa kuluttaja. Kuluttajan mielessä brändien postaukset kuitenkin tuntuvat usein tarkoitushakuisilta ja jopa epäluotettavilta. TNS Gallupin tutkimuksen mukaan Suomessa 66 % kuluttajista pitää brändien postauksia itselleen merkityksettöminä.*


Millä keinoin yritys voi varmistaa, että tarjoaa kuluttajia kiinnostavia postauksia ja tavoittaa näiden mielenkiinnon?

Tässä viisi perusasiaa, jotka auttavat alkuun:

1. Määrittele kohderyhmäsi

Tuotteen tai palvelun pitää olla kohderyhmälle merkityksellinen. Lisäksi kohderyhmä pitää olla haarukoitavissa valitsemasi some-kanavan kohdentamistyökaluilla. Lisäksi sinun pitää tietää mitä asioita kohderyhmäsi arvostaa ja minkälaisia sisältöjä se on halukas peukuttamaan ja jakamaan.

2. Aseta sometukselle tavoitteet

Jokaisella postauksella pitää olla joku tavoite. Onko tavoitteesi ajaa liikennettä verkkosivuillesi ja sitä kautta ostamaan tai tilaamaan? Silloin tavoitteesi on saada klikkauksia. Vai haluatko parantaa tunnettuuttasi viraalimainonnan keinoin, jolloin haluat paljon jakoja? Vai haluatko vain pitää yhteyttä asiakkaisiisi ja muistuttaa heitä olemassaolostasi, jolloin tykkäyksetkin riittävät tavoitteeks?

3. Tee koukuttavaa sisältöä

Postauksesi sisällön pitää olla merkityksellinen kohderyhmällesi. Voit jakaa neuvoja, vinkkejä tai asiantuntemustasi. Tai voit viihdyttää tai nostaa kuluttajan sosiaalista arvoa hänen omassa verkostossaan. Hyvät kuvat, infograafit ja videot auttavat sinua luomaan viestin, joka on helppo ymmärtää nopealla vilkaisulla ja kiva jakaa eteenpäin.

4. Ole sosiaalinen!

Pelkällä postauksella et saa kaikkea tehoa irti sosiaalisesta mediasta. Nimensä mukaisesti kanava mahdollistaa syvemmänkin kanssakäymisen. Ole läsnä vastaamassa kommenteihin ja välitä palaute eteenpäin organisaatiossasi. Mistä muualta voit saada yhtä tehokkaasti kuluttajien suoria, aitoja kommentteja palvelusi ja tuotteesi kehittämiseen?

 5. Mittaa tuloksia

Somessa näet nopeasti mikä toimii ja mikä ei. Testaaminen on helppoa ja viestien säätäminen tulosten perusteella todella yksinkertaista. Kokeilepa laittaa samasta asiasta kolme postausta kolmella eri viestillä ja katso tuloksia. Huonoimmat pois ja parhaalle mainosrahaa tavoittaa uusia yleisöjä.

* Lähde:

https://www.tns-gallup.fi/uutiset/luottamus-brandeihin-verkossa?utm_source=MailPlatform&utm_medium=email&utm_campaign=Uutiskirje+10+2017

 Blogin on inspiroinut tämä juttu, lue lisää aiheesta:

https://www.strong-content.com/5-steps-developing-strong-social-media-strategy/

Teksti:  Marita Vuorinen

 

 


Jätä yhteydenottopyyntö