Kotisivujen löydettävyys on digimarkkinoinnin perusta

5.2.2018 | Marita Vuorinen

Kolme asiaa joilla varmistat kotisivujesi tai verkkokauppasi löydettävyyden.


1. Optimoi verkkosivustosi sisältö

Yrityksen oman verkkosivun sisältöjen löydettävyys hakukoneella kaiken perusta. Googlen hakukoneen pisteytykseen ja sitä kautta sijoitukseen hakutulosten listauksessa vaikuttaa sisältöjen päivittämisen tiheys, oikeilla sanoilla kirjoitetut tekstit, rikkaat sisällöt teksteillä, kuvilla, videoilla, grafiikalla ja animaatioilla.

Hakukoneoptimointi edellyttää analytiikkatyökalun, esim. Google Analyticsin, jatkuvaa käyttöä ja tietojen analysointi. Analysointi tarkoittaa, että ymmärrät mitä luvut tarkoittavat ja mitä niiden perusteella pitää sivustolla muuttaa

Myös hakukonemainosten käyttö parantaa löydettävyyttä. Niiden hallinnointi esim. AdWords-työkalulla on helppoa. Mainosten hinta määrittyy huutokaupalla, jossa tarjotun hinnan lisäksi vaikuttaa laatupisteet. Niihin puolestaan vaikuttavat sivuston sisältö, mainoksen osuvuus ja odotettu klikkausprosentti.

2. Herätä huomiota siellä missä ihmiset ovat

Ole läsnä siellä missä kohderyhmäsi on. Tapahtumilla, asiakaslehdillä, esitteillä, ilmoituksilla, pakkauksilla voit ohjata ihmisiä verkkosivuillesi. Huomiota saa myös some-palstoilla tai muilla sivustoilla, kunhan teet mainoksesta kohderyhmää kiinnostavan ja laitat sille hyvän ”koukun” eli syyn tykätä, jakaa tai klikata.

Erityisesti somessa on tärkeää kohdentaa mainonta oikein esimerkiksi maantieteen, demografian tai kiinnostuksen kohteen mukaan. Verkkomainonnassa kannattaa kokeilla uusia tapoja kuten mainosartikkeli, jossa kerrotaan ihmisiä kiinnostavasti tuotteeseen tai palveluun liittyvästä asiasta ilman että sitä myydään yhtä näkyvästi kuin mainoksessa.

Nopeimmillaan saat vierailijan mobiililaitteella saman tien, joten tarkista, että sivusi toimii myös puhelimella!

3.  Ohjaa ihmiset verkkosivuille tai verkkokauppaan

Ihmiset löytävät sivustosi joko suoraan tai mutkan kautta hakukoneen, mainoksen tai vaikka bloggarikumppanin avulla. Tarkista analytiikasta mistä ja millä hakusanoin ihmiset ovat tulleet.

Ihmiset käyttävät monesti hakukonetta selaimen korvikkeena. Joskus muistetaan yrityksen nimi, usein haetaan tuotetta tietyllä merkillä tai mallilla, toisinaan haetaan ongelmaan apua yleisellä tasolla. Pääasia, että sivustosi löydetään kaikilla tavoin

Somessa on oma logiikkansa. Siellä seurataan mielipidevaikuttajia ja kysellään kavereilta vinkkejä ja kokemuksia. Viesti kannattaa kohdentaa tarkasti omalle kohderyhmälle ja tehdä näitä kiinnostavaa sisältöä. Parhaassa tapauksessa ihmiset haluavat jakaa sitä ja siitä tulee tehokas viraalimainos.

Koko digimainonnan perusta on määritellä tavoite ja optimoida liikennettä sen suhteen. Haluatko ohjata kivijalkakauppaan, verkkosivustolle tai –kauppaan? Vai haluatko lisätä brändisi tunnettuutta, pitää yllä asiakassuhdetta tai palvella asiakkaitasi uusissa kanavissa esimerkiksi chätillä.

Creamediasta saat tarvittaessa apuaja yhteen tai useampaan asiaan!


Jätä yhteydenottopyyntö