Halpa kotisivu on yrityksen näkyvin osa - onko?

26.9.2018, Keijo Särkijärvi

Miksi niin usein yrityksen näkyvin toiminto ja parhaiten tavoitettavissa ole tuote-esittelijä halutaan tehdä mahdollisimman halvalla?


Olen yli 20 vuotta ollut rakentamassa yritysten brändiä ja viestintää. Töitä olen tehnyt tunnettujen kansainvälisten brändien kanssa ja paljon teollisuuden ja teollisuuden kunnossapidon kanssa. Tämä lyhyenä pohjustuksena sille, että tiedän mistä puhun. Nyt olen kuitenkin liian usein törmännyt ajatukseen ilmaisuudesta ja halpuudesta vakuuttavan viestin rakentamisessa ja kerron esimerkin kautta miksi minua ketuttaa. Toivon, että näistä ajatuksista on apua omissa pohdinnoissasi. Blogeistamme löytyy myös hieman eri kulmasta kirjoitettu oodi halvoille kotisivuille by Petteri Saari.

1. Uusi kiinteistövälittäjä on tulossa markkinoille

Tavoite on tehdä alussa töitä 1-2 hengen yksikkönä ja myöhemmin laajentaa toimintaa. Ensimmäisissä keskusteluissa ehdotin, että rakennetaan myös viestiä "suu säkkiä myöten", eli rauhallisesti ja kuitenkin tyylikkäästi.
Lupasin sivuston valmistuvan 2000 euron budjetilla. Verkkosivuun rakennetaan myös rajapinta Etuovi.com sivustoon ja omat hallintatyökalut (hakukoneystävällisyys, skaalautuvuus yms. kuntoon). Yrittäjän kommentti tähän oli "onpa kallista".

Tästä pääsimme keskusteluun, joka avasi molempien silmiä. Kysyin mihin hän olisi valmis sijoittamaan 2000 euroa. Vastauksena oli mm. koulutustilaisuus, lehti-ilmoitus, parempaan autoon, messut jne.

 Löysimme siis monta kohdetta - paljon parempaa kuin halvat kotisivut! Onneksi yrittäjätässä tilanteessa asiaa pohtiessaan huomasi, että ehkä se oma kotisivu voisi olla tärkeämpi, koska:

  • sen tehtävä on tukea koko liiketoimintaani vuosia tästä hetkestä eteenpäin
  • verkkosivut palvelevat asiakkaitani 24/7, ja on hyvä, jos palvelee hyvin
  • verkkosivut tavoittavat tuhansia ihmisiä vuosikausien ajan ja suhteessa vaikkapa messupäivään sen merkitystä ei voi edes verrata.

Pohdinnan tuloksena hän sanoi, että pidetään budjetti alle 3000 eurossa ...+ alv. :)

2. Pohditaan esimerkkiä myös turvallisuuden ja sivuston varmuuden kannalta.

Eräskin yritys, jonka liikevaihto on miljoonia euroja, joutui paniikkiin koko sivuston kaaduttua. Sivusto oli vuosia sitten tehty ja tingitty kohtuullisen huokeaan hintaan ja rahaa säästettiin myös muulla tavoin. Webhosting palvelusta maksettiin vain 6 euroa/kk. Erittäin huokeaa, vai mitä?

Arvaattekin jo mitä tällaisessa tilanteessa tapahtuu. Järjestelmän päivitykset jäivät tekemättä ja jossain vaiheessa hakkerit/botit löytävät tietoturva-aukon ja sivusto kaatui. Sivuston uudelleen pystyttäminen, seisokkiaika, ja yleinen ketutus olisi ollut vältettävissä järkevällä ajattelulla/suunnittelulla.

Näitä tapahtumia on ollut omankin uran aikana jo useita, että sivustot kaatuvat päivitysten puutteen takia. Tästä opimme varmasti sen, että päivityksistä kannattaa sopia sivustoa tekevän firman kanssa tai viimeistään Webhosting -palvelua tarjoavan firman kanssa. Creamedia pystyy tarjoamaan molemmat palvelut ja silloin tilanne on parhaiten hoidossa.

 

3. Voi homma olla herneestä, vaikka rahaa poltetaan paljon!

Erään kansainvälisen yhtiön verkkokauppa rakennettiin noin 800 000 euron budjetilla. Siihen liittyy tietysti myös paljon logistiikka yms. suunnittelua ja muuta työtä kuin verkkokaupan ohjelmointia.
Mutta kokoluokka ja budjetti kokonaisuudelle on alle milzi! Ja kun sivusto valmistui, niin kävin testaamassa kyseistä rakennelmaa ja totesin, että sieltä ei pystynyt käytännössä tilaamaan sitä tuotetta mitä etsin. Ja ongelma oli ihan alkuvaiheen suunnittelussa. Ui/Ux eli käyttöliittymäsuunnittelija oli ollut kokematon tai ihan muuten vain pihalla. Tästä alkuvaiheen suunnitelmasta eteenpäin virheet kertaantuivat ja sen korjaaminen ei enää ole kovin helppoa. Tämä vain esimerkkinä siitä, että vaikka rahaa heitetään reilusti likoon, niin on asiakkaan tehtävä myös olla hyvä ostaja. Pitää tietää mitä on tekemässä ja käytettävä asiantuntijoita eri osa-alueissa tukena, ellei itse ole aivan varma osaamisesta.

Tässä vain kolme esimerkkiä hieman eri kanteilta katsottuna, lisää löytyy aivan liikaa. Aihe on kuitenkin sen verran tärkeä, että ajattelin sen jakaa sinullekin. Ja koska jaksoit ajatella ja lukea tämän loppuun asti niin teen sinulle tarjouksen, joka ei ole herneestä - eikä ketuta. Jos haluat minut viisastelemaan päiväksi yritykseesi esimerkiksi verkkosivuston rakentamisesta ja siitä, miten brändiä rakennetaan. Voin tulla ja tehdä puolueettoman analyysin. Eikä tässä vielä kaikki, nimittäin hinta on alle yllä mainittujen budjettien. Kiitos - helpotti!!

 

Disclaimer: Kirjoitus on henkilökohtainen mielipide ja ei välttämättä edusta asiakkaitteni tai edustamani yrityksen mielipidettä.

 

Keijo Särkijärvi, asiakkuusjohtaja, Creamedia, 14.9.18

Jätä yhteydenottopyyntö