Mainos- ja viestintätoimisto Creamedia

Söikö Google budjetin? – Kuinka paljon Google-mainontaan kannattaa satsata

Marjut Herranen

Toisinaan Google-mainonnan toimivuudesta ja hintavuudesta kuulee epäileviä kommentteja. Listasimme muutamia esimerkkejä tyypillistä sudenkuopista, joita asiakkaamme ovat kohdanneet Google-mainonnan kanssa.


Case 1: Pienemmällä budjetilla parempi tulos

Kansainvälisillä markkinoilla toimivan yrityksen mainostilille Googlessa oli kertynyt kymmeniä kampanjoita, mainoksia jopa yli 700 kappaletta ja avainsanojakin useampi tuhat – tilin hallinta oli käytännössä vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Rahaa kului kuukausittain tuhansia euroja näihin mainoksiin ilman varmuutta tuottaako muhkea budjetti lisää tulosta. Me ehdotimme mainosten radikaalia karsimista ja keskittymistä liiketoiminnan kannalta oleellisiin asioihin.

Ensimmäisenä kirkastettiin asiakkaan Google-mainonnan tavoitteet. Missä tuoteryhmissä ja maanosissa myynnilliset painopisteet ovat? Mitä tarvitsee buustata? Tämän perusteella kampanjoiden määrä saatiin rajattua muutamaan kärkikampanjaan ja näiden kärkituoteryhmien verkkosivut optimoitiin hakukoneystävälliseksi.

Suurin savotta oli tilin siivous. Rajattuihin kampanjoihin luotiin harkitusti mainosryhmät ja mainokset, jotka myös optimoitiin. Mainosten määrä putosi kymmeniin ja jäljelle jätettiin vain relevantit avainsanat.

Siivouksen myötä mainosbudjettia vapautui kohdennettavaksi uudelleen. Päivittäistä budjettia pystyttiin pienentämään kolmanneksella, koska kampanjoiden määrä saatiin sopivammaksi. Kolmen kuukauden päästä tarkasteltaessa tuloksia nähtiin, että kampanjoiden konversiot, asiakkaan tapauksessa tilauslomakkeen täytöt, kasvoivat kolmanneksen. Pienemmällä budjetilla saatiin enemmän tehoja mainontaan!

Case 2: Epäselvä raportointi piilotti toimimattoman automatisoidun mainonnan

Yritys oli ulkoistanut – ja sittemmin unohtanut – Google-mainonnan ulkopuoliselle operaattorille. Operaattori oli asiakkaan tietämättä automatisoinut koko mainonnanhallinnan kolmannelle ulkomaalaiselle osapuolelle.

Asiakas sai kuukausittain vakiomuotoisen raportin, jonka sisältöä oli kuitenkin vaikea maallikkona ymmärtää. Asiakas kuitenkin oletti, että mainonta on oikeissa käsissä ja maksoi kiltisti operaattorin lähettämät laskut.

Creamedian tarjoama analytiikkapalvelu kuitenkin paljasti, että mainokset eivät itse asiassa olleet edes toimineet kunnolla puoleen vuoteen. Tarkemmassa tarkastelussa virheitä löytyi mainosten asetuksista, optimoinnista ja avainsanoista.

Tapaus osoitti, että algoritmit ja raportit on helppo automatisoida, mutta liiketoiminnan ymmärtämisen automatisointi onkin huomattavasti vaikeampaa. 

Case 3: Mainontaa, joka ei tuo oikeita asiakkaita

Eräälle tuotevalmistajalle oli myyty Google Ads -palvelu, jonka yhteydessä tulokset katsottiin yhdessä läpi tuotevalmistajan ja mainosoperaattorin kanssa kuukausittain. Mainokset näyttivät tuottavan kävijämääriä mukavasti – mutta yritys sai huonoja liidejä ja kunnon kauppoja ei saatu aikaiseksi.

He kääntyivät Creamedian puoleen ja havaittiin, että Google-mainonta ei itse asiassa ollut mainoskanavana lainkaan sopiva tämän asiakkaan liiketoimintaan: heidän tavoittelemansa asiakkaat ovat ammattiostajia, jotka eivät aloita ostoprosessiaan Google-haulla.

On tärkeä tuntea asiakkaan liiketoimintaa parhaimpien tulosten saavuttamiseksi. Se mikä toimii toisen asiakkaan toimintaympäristössä ei välttämättä toimi toisen asiakkaan bisneksessä.

Tartu vinkkeihin:

1. Tarkista tavoitteet – älä maksa harakoille

Mitä haluat Google-mainonnalla saavuttaa? Kannattaa keskittää budjetti oikeasti oman tavoitteen mukaisesti eikä maksaa mainosbudjettia harakoille. Aina määrä ei merkitse vaan laatu – suuri määrä näyttökertoja ei välttämättä tuota laadukkaita kävijöitä sivustollesi

2. Aloita, seuraa, optimoi
– älä jätä mainontaa oman onnensa nojaan

Jos aikaa ei ole, käänny ammattilaisen puoleen: ammattilainen valvoo puolestasi ja pyrkii optimoimaan tuloksia paremmiksi pitkäjänteisesti. Valitse ammattilainen kuitenkin huolella: vaadi selkeät raportit ja vastaukset kysymyksiisi – älä tyydy automaattiraportteihin, ellet hallitse Google-jargonia. 

3. Tarkastele verkkosivustoa kriittisesti

Optimoimalla myös verkkosivustoa voidaan kasvattaa hakukonenäkyvyyttä ja laskea mainonnan hintaa. Siksi myös verkkosivuston kehittämistä kannattaa tarkastella aika ajoin.

Voimmeko olla avuksi?

Kaipaatteko apua Google-mainonnan käynnistämiseen? Tai onko mainonta käynnissä, mutta ette ole varmoja tuottaako se parhaimmalla mahdollisella tavalla? Ota yhteyttä ja katsotaan Google-mainontanne yhdessä kuntoon.


Jätä yhteydenottopyyntö