Yhä useampi asiakas aloittaa palvelun tai tuotteen hakemisen verkon hakukoneesta, useimmiten Googlesta. Siispä on väliä, onko sivusto helposti hakukoneen löydettävissä mukaan hakutuloksiin – mieluiten aina mahdollisimman korkealle.
Verkkosivun hakukonenäkyvyyteen voi vaikuttaa optimoimalla eli kehittämällä sivustoa hakukoneystävälliseksi. Hakukonenäkyvyys ei itsessään maksa mitään, joten panostamalla optimoituun verkkosivuun sivusto saa parhaimmillaan näkyvyyttä ilmaiseksi.
Sivuston rakenne ja sisältö vaikuttavat suurelta osalta siihen, mikä sivuston sijoitus on niin kutsutussa orgaanisessa haussa eli ilmaisissa tuloksissa. Ensinnäkin sisältöä tulee olla, jotta hakukone pystyy tunnistamaan, mistä sivustossa on kysymys. Optimoitu sisältö sisältää lisäksi olennaisia avainsanoja, joita käyttäjät hakevat hakukoneista. Sisällön tulee myös päivittyä säännöllisesti – jouluntoivotus kerran vuodessa ei nosta sivuston arvoa hakukoneen silmissä!
Sivuston tulee olla myös teknisesti toimiva, niin mobiilissa kuin desktop-laitteilla. Hakukoneet eivät halua näyttää käyttäjilleen rikkinäisiä tai huonosti toimivia verkkosivuja. Hakukonenäkyvyys ja käyttäjäystävällisyys kulkevatkin käsi kädessä.
Omaa näkyvyyttä hakutuloksissa voi tehostaa Google-mainonnan avulla, eli maksamalla paremmasta näkyvyydestä. Jos joudutte käyttämään paljon rahaa hakukonemainontaan, jotta yrityksenne sivut nousisivat haussa ensimmäiselle sivulle, voi olla tarvetta tehdä jotain sivustolle itselleen. Sivuston sisältöjen ja rakenteiden optimointi vaikuttaa nimittäin myös Google-mainonnan hintaan: optimoidut sivustot voivat saada näkyvyyttä hakukoneissa huomattavasti halvemmalla.
Sivuston analysoinnin ja läpikäynnin avulla saadaan selville sivuston tämän hetkinen tila hakukonenäkyvyyden kannalta sekä kehitysmahdollisuudet. Annamme kattavan raportin kehitystoimenpiteistä niin sisällön kuin tekniikan osalta. Digitiimimme ammattilaiset kertovat konkreettisesti, mitä toimenpiteitä sivustolle kannattaisi tehdä saavutettavuuden, käyttäjäystävällisyyden sekä hakukoneoptimoinnin parantamiseksi.
Kartoituksessa käymme läpi:
Ota yhteyttä!
Marita Vuorinen: marita.vuorinen@creamedia.fi, 050 486 3848
Sanna Hietamäki: sanna.hietamaki@creamedia.fi 040 7376 720