Mainos- ja viestintätoimisto Creamedia

Oletko tekemässä uusia verkkosivuja? Näillä keinoilla mokaat varmasti

Saana Klemola

Oho hupsista! Verkkosivuprojekteissa voi rapatessa roiskua ja eipä siinä mitään – kunhan roiskeet pysyvät pieninä. Tässä tarkistuslista sinulle, jonka tehtäväksi on annettu yrityksen verkkosivujen päivittäminen tai kokonaan uusien luominen. Älä tee niin kuin otsikoissa sanotaan, niin jäät vielä voiton puolelle koko projektissa.



Teet verkkosivut ensisijaisesti itsellesi – et asiakkaallesi

Olet nähnyt netissä satunnaisesti surffaillesasi jollakin sivustolla hienon härpättimen ja haluat ehdottomasti omille sivuillesi samanlaisen liikkuvaa kuvaa ja musiikkia yhdistävän teoksen. Harmi vain kun kohderyhmäsi ihmiset eivät voi sietää ylimääräisiä härpättimiä sivustolla, vaan haluavat löytää mahdollisimman nopeasti etsimänsä tiedon.

Verkkosivuja suunnitellessa ei siis kannata mennä omien viettien vallassa – vaan mieluusti asettua ihan kunnolla omien asiakkaiden nahkoihin. Mitä he sivustolta etsivät ja mitä heidän sieltä tulisi löytää? Ja sehän ei aina ole sitä, mitä sinä luulet heidän haluavan. Joten suosittelemme, että jossakin vaiheessa sivustoprojektia kysäiset myös asiakkailtasi, mitä he kaipaavat uusilta sivuiltasi.


Suunnitteluvaiheessa unohdat kokonaan, mikä sivujesi tavoite on

Tämä källi on sukua asiakkaan näkökulman unohtamiselle sivustoa suunniteltaessa. Mutta jokaisella verkkosivustolla tulisi siis olla joku suurempi syy olemassaololle. Se voi olla informaation jakaminen, varausten teko tai vaikka vain yhteystietojen helppo löydettävyys. Tämä syy tulisi kuitenkin olla selvillä jo sivuston suunnitteluvaiheessa. Nimittäin jos sitä ei ole, on vaarana että sivustosta tulee sillisalaattia, jossa ei ole päätä eikä häntää.


Kun verkkosivut ovat valmiit, jätät päivitykset tekemättä

Kun verkkosivut on saatu julki ja kaiken kansan nähtäväksi, vedät henkeä niin syvään, että sivuston Ajankohtaista-osioon tulee päivitys vasta seuraavasta verkkosivujen uudistusprojektista. Tämähän ei tietenkään anna hyvää kuvaa asiakkaille, mutta homma on huono myös hakukoneptimoinnin kannalta.

Jos Googlen robotit huomaavat, että näillä sivuilla ei koskaan tapahdu mitään, jäävät sivustosi Googlen hakutuloksissa viimeisille sijoille – sinne minne kukaan ei koskaan jaksa kurkata.


Kohellat hakukoneoptimoinnin kanssa

Hakukoneoptimoinnin suhteen on olemassa kaksi vaarallista linjaa. Joko optimoit ahneuksissasi ihan liikaa tai sitten jätät optimoinnin tekemättä kokonaan. Kumpikin on yhtä huonoja vaihtoehtoja.

Jos optimoit sivustosi otsikoita ja kieliasua liikaa, voi se näyttäytyä asiakkaille epämiellyttävänä käyttäjäkokemuksena. Sitä paitsi ylenpalttisen hakusanojen viljelyn huomaa myös Google, joka arvottaa hakutuloksiin nostamisessa myös käyttäjäkokemusta. Jos sivustoasi on hankala lukea ylitsevuotavan optimointisi takia – jää näkyvyys Googlessa myös pienemmäksi.

Jos taas sinuun iskee laiskuus, etkä millään viitsi keksiä otsikoita teksteillesi tai käytät tismalleen samoja tekstejä kuin maahantuojan luettelossa, huomaa Google plagiointisi. Joten jos haluat parhaat paikat Googlen hauissa, kannattaa omia tai jonkun toisen pakaralihaksia puuduttaa sen verran, että luot sivustollesi yksilölliset, hakukoneoptimoidut tekstit.


Testaat sivuja vain pöytäkoneella

Suurella näytöllä kaikki näyttää hyvältä ja eikös kaiken suuren pitäisi toimia myös pienesti? No asia ei nyt valitettavasti ole niin. Suuri osa verkkosivujen selailusta tapahtuu mobiilissa, joten on äärettömän tärkeää, että sivut on suunniteltu mobiilikäyttäjä edellä. Jos tämä unohtuu, voi pian käydä niin, että ihmiset poistuvat sivustoltasi ennätysnopeasti, koska eivät pysty käyttämään niitä puhelimestaan.


Teit... hitaat... sivut

Kärsivällisyys on hyve, mutta verkkosivujen latautumista odotellessa tämä hyve usein unohtuu. Mitä pidempään sivustosi latautuu sitä harvempi ihminen jaksaa odottaa latauksen valmistumista ja häipyy pois jollekin toiselle sivustolle. Jopa 60% sivustokävijöistä haihtuu savuna ilmaan, jos sivun latausaika kestää pitempään kuin 4 sekuntia.


Uskot, että verkkosivuston ulkonäöllä ei ole merkitystä

Paljon asiapitoista tekstiä ja kuvat pois. Sellaiset ne on tosi asialliset sivut.

Höpö, höpö.

Elämme niin vahvasti visuaalisessa maailmassa ja luemme kuvia ja grafiikoita huomattavasti nopeammin kuin tekstejä, joten älä missään nimessä aliarvioi sujuvan visuaalisen suunnittelun valtaa.

Oikeanlaisilla grafiikoilla ohjaat asiakasta oikeisiin paikkoihin ja jäät mieleen paljon syvemmällä tasolla kuin muuten pystyisit.


Jos sinulla on suunnitteilla verkkosivuprojekti niin me Creamedialla autamme sinua mielellään välttämään pahimmat karikot työssäsi.

Hyvä tapa aloittaa on esimerkiksi tilata ilmainen verkkosivujen kuntokartoitus, jonka jälkeen tiedät selkeämmin, mitä uusille sivustoille kannattaa lähteä tekemään. Tämä auttaa huomattavasti myös tarjoyspyyntöä eri verkkosivustoteuttajille lähttäessäsi!

Kyllä olen kiinnostunut verkkosivujeni kuntokartoituksesta! Ehdottakaa minulle aikaa ja paikkaa!


Jätä yhteydenottopyyntö