Mainos- ja viestintätoimisto Creamedia

Paremmin suunniteltua markkinointia vuonna 2021

Vuosi 2020 tuskin meni markkinoinnin osalta (kuten ei muutenkaan), ihan niin kuin oli ajateltu. Jos sinulla oli tälle vuodelle työstettynä markkinointistrategia, jouduit varmastikin tekemään siihen korona-ajan vaatimia muutoksia.


Ehkä laitoit koko suunnitelman mullin mallin, tai pahimmassa tapauksessa jouduit laittamaan koko yritystoiminnan jäähylle. Mitä hyötyä markkinointisuunnitelman tekemisestä on tällaisina aikoina, kun huomisestakaan ei voi olla aivan varma?

Markkinointistrategian hyödyt

Useissa tutkimuksissa on todettu, että kirjallisen markkinointisuunnitelman tehneet yritykset menestyvät muita paremmin. Koronakurimuksen aikana markkinointi voi olla joillain aloilla juuri se tekijä, mikä ratkaisee hankalassa tilanteessa pärjäämisen.

Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että yksi markkinointisuunnitelman tärkeitä tehtäviä on määritellä markkinoinnin perusasiat, kuten tavoitteet, kohderyhmä ja kilpailuedut. Jos näitä asioita ei ole kirkastettu, on kilpailussa pärjääminen vaikeaa jo ihan tavallisinakin aikoina, saati nyt.

Varaa aikaa markkinointistrategian suunnittelulle

Toteutimme teille ilmaisen markkinointistrategiapohjan, jonka löydät postauksen alaosasta. Ehkä voisit käyttää tunnin tai kaksi sen täyttämiseen?

Tärkeimmät asiat ovat nämä: Markkinointistrategian työstäminen aloitetaan tavoitteista. Miksi niiden miettiminen on niin tärkeää? Verrataanpa asiaa muutamiin muihin tilanteisiin: Kuinka hyvin taloprojekti onnistuu, jos et tiedä millaista taloa olet tekemässä ja millaisille asukkaille? Kuinka hyvin painonpudotus onnistuu, jos et tiedä, haluatko pudottaa kilon vai kolmekymmentä kiloa, ja miten se olisi mahdollista toteuttaa?

Aloita markkinointisuunnitelman teko tavoitteista

Ihan kaikissa asioissa on aloitettava tavoitteista. Halutaanko saada lisää myyntiä, lisää yhteydenottoja vai uusi tuote lanseerattua? Hyvä markkinointitavoite on tarkka, mitattavissa oleva ja aikaan sidottu. Lisäksi tavoitteen tulee olla saavutettavissa ja ylipäänsä bisneksen kannalta olennainen asia.

Kannattaa myös muistaa, että markkinoinnin ei ole tarkoitus olla kuluerä, vaan investointi, jonka avulla saavutat haluamasi tavoitteet.

Aika usein tavoitteet liittyvät yrityksen myyntimääriin. Myynnin ja markkinoinnin tulisi kulkea käsi kädessä, jolloin markkinointi ikään kuin tasoittaa tietä myynnille. On sanottu, että markkinoinnin tulisi toimia niin hyvin, että se korvaa yhden myyntihenkilön. Siinäkin on melkoinen tavoite!

Kohderyhmä on tärkein

Seuraavaksi siirrytään kohderyhmän miettimiseen. Riittävän tarkka kohderyhmän määrittäminen on mielestäni tärkein asia markkinoinnissa, koska se määrittää kaikki markkinointistrategian myöhemmät stepit, kuten kanavavalinnat ja pääviestit.

On mielenkiintoista sukeltaa asiakkaan pään sisälle, ja selvittää mikä on hänen haasteensa, ja kuinka sinä voit sen haasteen taklata. Hyvä kohderyhmä ei voi olla maailmaa syleilevä, jos haluat miellyttää kaikkia, et lopulta miellytä ketään.

Olennaista on miettiä, millainen on yritykselle paras mahdollinen asiakas. Millainen asiakas on kannattava? Millainen asiakas hyödyttää bisnestä eniten?

Käytännössä kohderyhmällä tarkoitetaan sitä porukkaa, johon sinun kannattaa markkinointieurosi ja resurssisi kuluttaa, jotta saat mahdollisimman hyviä tuloksia. Muista siis määrittää kohderyhmä niin, että se myös rajaa ihmisiä pois.

Panosta verkkonäkyvyyteen

Kun kohderyhmä on selvillä, pitää selvittää, mistä kohderyhmän tavoittaa; viettääkö hän aikaansa esimerkiksi Instagramissa vai Kauppalehden sivuja selaillen. Se tiedetään, että tänä päivänä suurin osa ostoprosesseista lähtee liikkeelle verkosta. Panosta siis hakukonenäkyvyyteen ja verkkosivuihin!

Ja mitä tulee kalleimpaan resurssiimme eli aikaan: hoida markkinointistrategia kuntoon, niin sinun ei tarvitse koko ajan aikaasi sen miettimiseen, mitä pitäisi seuraavaksi tehdä.

Kunnollinen strategia takaa myös sen, että markkinointieurosi menevät hyödyllisimpään kohteeseen, eikä sinnikkäimmälle puhelinmyyjälle. Kun olet saanut markkinointistrategiasi työstettyä, niin muistathan pitää sen esillä ja käytössä, eikä laatikon pohjalla pölyttymässä 😊

Voit myös kutsua meidät työstämään markkinointistrategiaa yhdessä kanssanne!

Lataa markkinointistrategiapohja täyttämällä yhteystiedot

Yhteystietojani saa käyttää Creamedian markkinoinnissa


Jätä yhteydenottopyyntö