Mainos- ja viestintätoimisto Creamedia

Tarkista ovatko nämä asiat kunnossa verkkosivuillasi

Susanna Kaukoniemi

Oletko vastuussa yrityksenne verkkosivuista? Usein meiltä kysytään pieniä vinkkejä jo olemassa olevien verkkosivujen parantamiseen. Haastattelin asiantuntijaamme Sanna Luotoa, joka vinkkaa tarkistamaan ainakin nämä perusasiat verkkosivuiltasi:


Responsiivisuus

Suuri osa meistä surffaa nykyään mobiililaitteilla. Oletko tarkistanut miten omat sivunne toimivat kännykällä tai tabletilla? Vanhempi sivusto saattaa toimia tietokoneen ruudulla hyvin, mutta sitä ei ole välttämättä suunniteltu responsiiviseksi eli mukautumaan käyttäjän päätelaitteeseen.

Hakukoneoptimointi

Kuinka hyvin sivustonne löytyy hakukoneilla?

Hae selaimen ”incognito” -tilassa yritystänne Googlesta. Älä hae pelkästään yrityksenne nimellä, vaan lisäksi myös yrityksenne päätuotteilla tai palveluilla. Yksityisessä tilassa oma aikaisempi selaushistoria tai evästeet eivät pääse vaikuttamaan näytettäviin hakutuloksiin.

Mieti itseäsi asiakkaanne saappaissa, harva klikkaa itseään enää Googlehaun toiselle sivulle eli pohdi onko näkyvyytenne riittävää vai pitäisikö hakukonenäkyvyyttä parantaa?

SSL-sertifikaatti

Onko sivuillanne SSL-sertifikaatti? Katso näkyykö sivustollanne osoitepalkin alussa lukkokuvake vai lukeeko siinä sen sijaan ”ei turvallinen”. Jos sivuosoitteen alku on https, sivustollanne on sertifikaatti käytössä. Pelkkä http tarkoittaa, että sertifikaatti vielä puuttuu tai sitä ei ole otettu käyttöön. 

Mietitkö mihin tätä sertifikaattia tarvitsee? SSL-sertifikaatti on todellakin tarpeellinen, sillä se suojaa asiakkaanne käyntejä sivustolla, ja täten antaa luotettavan kuvan yrityksestänne. Sertifikaatti liittyy myös hakukoneoptimointiin – esimerkiksi Google arvottaa turvalliset sivustot hakutuloksissa paremmin. 

Saavutettavuus

Tarkista koskeeko teitä voimaan tullut saavutettavuusdirektiivi.

Saavutettavuus lyhykäisyydessään tarkoittaa verkkosivujen esteettömyyttä ja koskee muun muassa viranomaisia sekä julkisoikeudellisia laitoksia. Suomessa direktiivi velvoittaa kuitenkin myös seuraavia yksityisen sektorin yrityksiä: finanssialan toimijoita, vesi- ja energia-alan palveluntarjoajia, liikenne- ja postipalvelujen tarjoajia sekä vakuutusyhtiöitä ja yhdistyksiä.  

Lue lisää saavutettavuusdirektiivistä aikaisemmasta postauksestamme

GDPR

Onko GDPR kunnossa?

Jos sivustollanne on esimerkiksi yhteydenottolomake, täytyy käyttäjälle kertoa mihin lomakkeen tietoja käytetään. Rekisteri- tai tietosuojaselosteella kerrotaan asiakkaalle mitä tietoja heistä kerätään, mihin tarkoitukseen ja kuinka kauan näitä tietoja säilytetään.

Lisää GDPR:stä voit lukea aikaisemmasta blogistamme 

Sisällöt

Onko sivustonne sisällöllisesti kunnossa ja puhutteleva oikeille kohderyhmille?

Hyvä ja selkeä sisältö parantaa hakukonenäkyvyyttä, mutta liittyy myös saavutettavuuteen. Käytä esimerkiksi väliotsikoita ja ryhmittele yrityksenne palvelut selkeästi. Google ei osaa lukea kuvien sisältöä, joten palveluista ja tuotteista tulee kertoa myös sanallisesti.

 

Tarvitsetko lisätietoa tai puuttuiko ehkä joku näistä teidän sivuiltanne?

Ota yhteyttä:

Susanna Kaukoniemi
Puh: 050 470 5725
susanna.kaukoniemi@creamedia.fi


Jätä yhteydenottopyyntö