Nivalan kaupunki

Nivalan kaupunki otti markkinoinnin kokonaisvaltaisesti haltuun


Nivalassa kaupungin uusi kaupunkistrategia jalkautettiin markkinoinnin ja viestinnän keinoin. Toteutimme Nivalan kaupungille kokonaisvaltaisen markkinointisuunnitelman, jossa kaupungin yritys- ja asukasnäkökulmat sekä viestit kiteytettiin kirkkaiksi ja konkreettisiksi.

Suunnittelun lähtökohtana järjestimme markkinointityöpajan, johon osallistui kaupungin lisäksi paikallisia yrittäjiä, asukkaita ja oppilaitosten edustajia. Yhdessä saimme kokonaisuudesta hiottua timantin!

- Paikkakunnan näkyvyys, profiloituminen sekä hyvät asiat ja omat vahvuudet pystyttiin tuomaan esiin, Nivalan kaupunginjohtaja Päivi Karikumpu toteaa.

Teimme kaupungille omassa työpajassaan myös viestintäsuunnitelman, jossa linjattiin viestinnän toimintamallit kuntoon. Tavoitteiden asettamisen lisäksi määriteltiin muun muassa sisällöt tavoitteisiin pääsemiseksi, kanavat viestien tehokkaaseen jakeluun ja viestintävastuut organisaation sisällä.

Kaupunki sai markkinointi- ja viestintäsuunnitelman myötä käyttöönsä konkreettiset työkalut vuosikellosta ja kampanjasuunnitelmasta. Näin markkinoinnin linjaukset ja kirkastetut ydinviestit oikeine kanavineen saatiin heti ajoitettua kalentereihin.

Uusi aito ilme koko kaupunkikonsernille

Markkinointisuunnitelman oivallukset ilmentyivät Nivalan kaupungille tekemässämme kokonaan uudessa visuaalisessa ilmeessä, joka näkyy niin kaupungin logossa, kampanjoissa kuin uusilla verkkosivuillakin. Uuden ilmeen lähtökohtana oli houkutella kaupunkiin perheitä ja yrittäjiä.

Ranskan kuningas Ludvig XIV oli tunnetun vaatimattomana ja aurinkoisena henkilönä sitä mieltä, että ”valtio olen minä”. Me puolestaan valitsimme Nivalan kaupungille “kaupunki olemme me” -teeman, jossa tuodaan esiin niin kaupungin työntekijöitä kuin kaiken ikäisiä kaupunkilaisiakin.

Kaupungille aitous oli tärkeää, joten markkinointimateriaaleissa esiintyvät ihmiset olivat kaikki todellisia paikkakuntalaisia tai paikkakunnalla toimivia henkilöitä. Myös heidän ajatuksensa, joita kampanjassa tuotiin esiin, ovat heidän omiaan.

Uusi ilme otettiin hyvin vastaan koko konsernissa, ja nyt kaikilla kaupungin yksiköillä on yhtenäinen ja tunnistettava ilme. Se näkyi laajasti koko seudulla Nivalan kunnan 150 -vuotisjuhlan merkeissä.

Toimivaa yhteistyötä

Kaupunginjohtaja Karikumpu on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön ja lopputulokseen.

Nivalan kaupungilla toiminta on markkinointisuunnitelman jälkeen jäntevöitynyt ja työ sujuu hyvin, kun henkilöt ovat selkeästi vastuutettuja eri tehtäviin. Karikummun mukaan Creamedian kanssa luotiin vahva alusta kaikelle markkinoinnille, ja tämän markkinointipohjan avulla työtä jatketaan kaupungilla edelleen.

- Creamedian työpajassa saama sparraus oli mahtavaa. Sen avulla saimme markkinoinnin ideat ja omat vahvuutemme suorastaan pulpahtamaan pintaan!

 

 Logoon ja visuaaliseen ilmeeseen voit tutustua muun muassa Nivalan verkkosivuilla, joiden ulkoasu on myös käsialaamme.

Tutustu verkkosivustoon: www.nivala.fi

Nivalan grafiikka



Jätä yhteydenottopyyntö