Mainos- ja viestintätoimisto Creamedia

Tee oikein - uudista kuten Haapajärvi

Haapajärvi julistautui aikoinaan ”Suomen Viralliseksi Teekaupungiksi”. Tarina tämän päätöksen takana on varsin hauska ja mielenkiintoinen: Vuonna 1999 Keski-Euroopan televisioissa pyöri ison, kansainvälisen yrityksen jääteemainos, jossa retkikunta tarpoo arktisissa oloissa – ja miltei hautautuu lumivyöryn alle. Lopussa ruutuun ilmestyy teksti “Haapajärvi –27 °C”.


Liekö hiihdon suuruus Mika Myllylä inspiroinut mainoksen tekijöitä? Mene ja tiedä, mutta haapajärviset kokivat mainoksen joka tapauksessa heti omakseen ja intoutuivat muun muassa keräilemään teekuppeja ja järjestämään tee-piknikkejä. 

”Teekaupunki” muodostuikin luontevaksi lähtökohdaksi kun Creamedia ryhtyi 20 vuotta myöhemmin luomaan Haapajärvelle tuoretta visuaalista ilmettä osana kaupungin kokonaisvaltaista markkinointiuudistusta. Teemasta jalostui niin slogan  kuin logokin. ”Tee oikein.” -sloganissa yhdistyy sekä tee-juoma että tehdä-verbin imperatiivimuoto. Logon lähtökohtana oli puolestaan teepussin narusta tuttu 8-kulmainen lappunen. Värit löytyivät haavanlehdestä ja järvivedestä.

“Haapajärven kaupungin rohkeus lähteä selvästi erottuvammalle linjalle markkinoinnissa oli erittäin ilahduttavaa”, kertoo suunnittelusta vastannut Olli Ilmanen.

Yhdessä tekemisen meininki

Markkinointiuudistus alkoi Creamedian Haapajärven kaupungin avainhenkilöille pitämistä työpajoista, joihin osallistuttiin runsaslukuisesti ja aktiivisesti. Työpajoissa lähdettiin aluksi yhdessä kartoittamaan markkinoinnin nykytilannetta mietittimällä muun muassa Haapajärven vahvuuksia. Seuraavaksi hiottiin strategioita sekä suunniteltiin markkinointiviestintää ja sen kohdentamista.

"Pienessä kaupunkiorganisaatiossa markkinointiosaaminen on tärkeää, sillä jokainen työntekijä tekee sitä oman toimensa ohella", kertoo Creamedian asiakkuuspäällikkö Sanna Hietamäki.  

Tavoitteena on saada Haapajärven väestönkehitys plussalle joten nuoret ja pois muuttaneet aikuiset – eli potentiaaliset paluumuuttajat – profiloituivat tärkeimmäksi kohderyhmäksi. Creamedia tutki yhdessä kaupungin edustajien kanssa esimerkiksi sitä, minne haapajärveläiset muuttavat – ja mistä Haapajärvelle muutetaan. Näin löydettiin juuri oikeat työkalut, joiden avulla markkinointiviestit saadaan suunnattua halutulle kohderyhmälle.

“Markkinoinnin oikea kohdennus paluumuuttajille, yrittäjille sekä Haapajärvellä työssä kävijöille oli tärkeä osa uudistusta”, kertoo kaupunginjohtaja Juha Uusivirta.

Työpajoista työkaluiksi

Markkinointisuunnitelman tavoitteisiin kuului Haapajärven elinvoimaisuuden ja mahdollisuuksien esiin tuominen. Ydinviesteissä päätettiin korostaa Haapajärven vahvuuksia: helppoa arkea, ekologisuutta ja yhteisöllisyyttä. 

Kampanjamainossarjassa päätettiin vedota ihmisen omien valintojen ja tekojen merkityksellisyyteen hyödyntämällä otsikoissa tuoretta slogania. Yllä olevaa kuvitusta käytettiin ”Tee oikein – ajattele lastesi tulevaisuutta ” –kampanjamateriaaleissa, joilla houkutellaan muuttamaan Haapajärvelle.

Somekanavat saivat markkinoinnissa täysin uuden roolin – muun muassa näin; kaupungin asukkaidenkin haluttiin osallistuvan markkinointiuudistukseen joten he saivat somessa valita kaupungin sloganin tarjotuista vaihtoehdoista. 

Myös kaupungin nettisivuille luotiin uusi, raikas ilme. Sisältöön lisättiin muuttajille ja yrittäjille omat kampanjasivunsa, joihin Creamedia toteutti myös asukastarinat. Jotta Haapajärven verkkonäkyvyys maksimoituisi teki Creamedia hakusana-analyysin ja järjesti hakukonenäkyvyyttä koskevan koulutuksen. 

Lopuksi luotiin vuosikello, jonka avulla markkinointia tullaan toteuttamaan jatkossa suunnitelmallisesti. 

“Markkinointitoimintamme on kehittynyt ja olemme saaneet uusia elementtejä sekä työkaluja some-mainontaan, tavoitteemme ovat toteutuneet ja olemme olleet tyytyväisiä”, Uusivirta kommentoi.

Haapajärvi kuppikunta

 

Jos haluat tehdä markkinoinnista helpompaa, niin ota yhteyttä: sanna.hietamaki@creamedia.fi, 040-7376720



Jätä yhteydenottopyyntö